Johan Van Holderbeke van STAN Gent-Eeklo breekt een lans voor inclusief onderwijs en dit naar aanleiding van het 'Gewoon Buitengewoon' (nog te zien op VRT MAX). Lees zijn opiniestuk hier.
Geen erger blinden dan zij die niet willen zien
Het was te verwachten. De 7 afleveringen van Gewoon Buitengewoon waren nog niet eens op het scherm geweest of er kwamen al zeer negatieve reacties. Ik hoef de hoek van waaruit ze kwamen hier allicht niet te benoemen. Rond dezelfde periode verscheen in Knack een interview met twee leerkrachten uit het Buitengewoon Onderwijs (1). Ook daar kwam al heel snel negatieve reactie op (2). En toen moesten de afleveringen van de reeks nog komen.
Ik heb die afleveringen allemaal aandachtig bekeken. Wie het miste, vindt ze nog op het net (3). Mij gaven de afleveringen alvast een zeer herkenbaar beeld van het buitengewoon onderwijs. Uiteraard is elke school anders en elke leerling is ook anders. Maar globaal gezien waren de leerlingen, leerkrachten en de school zeer herkenbaar. En ja, ik besef ook wel dat ze niet alles zullen getoond hebben. Maar zowel lief als leed kwamen aan bod.
In het verleden heb ik tegenstanders van het buitengewoon onderwijs al uitgenodigd om bij ons op school te komen, liefst voor enkele dagen of weken. En dan zou ik hen uitdagen. Ik zou een aantal leerlingen tonen en vragen hoe zij het aan boord zouden leggen om die leerlingen school te laten lopen met allemaal andere jongeren zonder specifieke onderwijsbehoeften of met heel andere specifieke onderwijsbehoeften.
Want daarover moet men nu spreken, en niet meer over een handicap of beperking van een kind of jongere. Als je die vraag stelt valt de discussie stil. Hetzelfde doe ik nu. Ik daag alle inclusiefundamentalisten uit. Bekijk de afleveringen van Gewoon Buitengewoon. Zeg mij hoe je die leerlingen (zeker de meeste) in een klas met allemaal anderen in ‘gewoon’ onderwijs nuttig en zinvol les zou kunnen laten volgen.
En dat je daarbij dan ook nog eens niet enkel naar die leerlingen kijkt, maar dat het ook voor de andere leerlingen nog voldoende interessant onderwijs zou kunnen zijn. Maar ik weet… de discussie zal weer stilvallen. Zijn die mensen dan ziende blind? Hoe kan je nu niet zien dat de leerlingen in die afleveringen behoefte hebben aan die speciale omgeving? Hoe kan je niet zien dat zij in elke ander schoolomgeving zouden ‘verdrinken’? Dat je nooit voldoende ondersteuning zal/zou kunnen geven om aan hun behoeften tegemoet te komen? Het lukt ons in het buitengewoon onderwijs soms al maar met heel veel moeite, en soms zelfs dat niet.
Echte inclusie zal er pas zijn wanneer alle vormen van onderwijs door de maatschappij even zeer gewaardeerd worden: ASO, TSO, KSO, BSO… Want ook dat laatste wordt vaak zeer ondergewaardeerd.
Waardeer dan ook het BuSO als het beste voor de leerlingen die er zijn. Dàt zal pas echte inclusie zijn. Vlaanderen wees wijs, investeer in onderwijs… in ALLE onderwijs.
Johan Van Holderbeke