STAN verdiept zich in het thema digitale toegankelijkheid
“Digitale toegankelijkheid, wat is het en wat betekent het wanneer je geen of beperkt toegang hebt tot digitale informatie en diensten?“
Deze vragen werden behandeld tijdens een VLOT-overleg (1) op 12 december rond het thema digitale toegankelijkheid. VLOT is een initiatief van Inter, het Vlaams expertisecentrum toegankelijkheid.
Tijdens het overleg informeerde Inter de deelnemende gebruikers en gebruikersorgansiaties over het thema: wat is digitale toegankelijkheid en wat wordt er allemaal bedoeld met het woord 'digitaal'? Daarnaast werd er geluisterd naar een aantal ervaringen van gebruikers. Zo kregen wij zicht op de noden en wensen rond digitale toegankelijkheid. Wat gaat goed en waar lopen mensen tegenaan?
Wat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid betekent dat websites, applicaties, multimedia en alle digitale documenten toegankelijk voor iedereen zijn, ook voor mensen met een handicap en ouderen. Iedereen moet gelijke toegang hebben tot informatie en andere mogelijkheden die digitale technologieën bieden. Ongeacht een tijdelijke, situationele of permanente beperking die de gebruiker heeft.
Wat betekent het woord 'digitaal'?
Met het woord 'digitaal' wordt niet enkel websites en applicaties bedoeld, maar ook video's, afbeeldingen, digitale documenten, sociale media en zoveel meer.
Ervaringen gebruikers
- Tegenwoordig is bijna alles digitaal. Je hebt toegang tot het internet nodig om te doen wat je wilt doen.
- Soms bezoek je een website niet meer omdat die te groot of te omslachtig is.
- Ook het ‘vermoeden dat’ een bepaalde website of applicatie ontoegankelijk is, weerhoudt personen om er gebruik van te maken.
- Digitalisering verloopt snel; de ene verandering na de andere volgen elkaar op in snel tempo. Voor personen met een handicap of andere kwetsbaarheid betekent dit vaak dat van zodra ze (eindelijk) mee zijn, het alweer verandert. Ook dit werkt zeer ontmoedigend.
(1) Vlot is het Vlaams Overlegplatform Toegankelijkheid