Je hebt de langverwachte brief in de bus gekregen, dat je de beschikking krijgt over een persoonlijke-assistentie budget. Je hebt nu vier maanden de tijd om je budget op te starten. Wat is het eerste wat je nu moet doen?
Het persoonlijke-assistentie budget wordt toegekend aan de budgethouder. Dit kan de persoon met een handicap zelf zijn of een wettelijk vertegenwoordiger. In het geval van minderjarigen is het meestal één van de ouders die deze rol op zich neemt, er kan uiteindelijk maar één iemand de eindverantwoording dragen. Belangrijk om te weten bij de keuze wie de budgethouder wordt, is dat je als budgethouder geen persoonlijk assistent kunt zijn van je kind. Je kunt niet op hetzelfde moment werkgever en werknemer zijn.
De budgethouder treedt op in naam van het kind, tekent contracten en beheert de rekening. De eerste stap om het budget op te starten, is namelijk het openen van een zichtrekening. Deze mag op naam staan van:
- de wettelijk vertegenwoordiger (bijvoorbeeld ouder, voogd, voorlopig bewindvoerder)
- de persoon die aangesteld werd via een akte van de notaris
- de minderjarige persoon met een handicap
Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap vraagt een bewijs dat dit rekeningnummer op naam staat van de opgegeven rekeninghouder. Het is belangrijk dat je dit bewijs toevoegt als je de gegevens over de opstart van je budget doorgeeft aan hen.
Zie ook Starten met je budget.
Herbekijk het webinar "Hoe een PAB te starten en te besteden?"